Indy Cup R9: Okayama
Okayama, een (voor mij) onbekend Japans circuit; snelle bochten, hairpins, technische stukken, niveauverschil… alles zit erin. Er was vooraf door 16 mensen getraind en uiteindelijk stonden er 14 aan de start van de kwalificatie, die 20 minuten duurde.
De tijden uit de practice werden helemaal aan flarden gereden. Uiteindelijk reed Menno Kuijvenhoven (alweer!) naar de pole met een 1.11.930; als enige onder de 1.12!!!. Luc Servais pakte P2 op 1,5 tiende en P3 was voor Bauke Bouma die daar weer een halve tiende achter zat. Voor het kampioenschap was dat wel ultiem, want daar stond Servais op P1 met 159 punten; Bouma op P2 met 124 punten en Kuijvenhoven op P4 met 96 punten. Tim de Ruig hield P3 bezet maar door een (voor hem) teleurstellende kwalificatie moest hij achteraan starten dus maakte hij theoretisch weinig kans op een goede notering.
Dan de start; Roy Ton had kennelijk een technisch issue aan de auto, want hij startte op het laatste moment alsnog vanuit de pits. Rolf Baas had bij de start een vuiltje in zijn oog, want hij zag de startlichten eerder uit gaan dan alle anderen. Hij reed daardoor Dave de Bruin aan die ook doorschoot. Beide rijders moesten daardoor een Stop & Go nemen en de ronde daarna (want dat kan niet tegelijk) de schade laten repareren. Na de eerste bocht spinde Bouma over de kerbs aan de buitenkant, waardoor een aantal rijders hem en elkaar niet meer kon ontwijken. Bert Philippi gelijk kon gaan douchen en Jacco Visser beide vleugels en de ophanging moest laten repareren.
Vooraan hield Kuijvenhoven de koppositie na de start. Servais hield P2 en Raymond Makkus was opgeklommen naar P3. Gedurende de race kon Makkus zowel Servais als later ook Kuijvenhoven verschalken, zodat hij als eerste over de meet kwam. Kuijvenhoven zat toen al op 11 sec en Servais daarachter op 8 sec. Scroll even een stukje terug naar Tim de Ruig… in deze race maakte hij 11 plekken goed en finishte op P4. Bouma was goed voor P5.
Door deze uitslag is Luc Servais, met nog een race te gaan (Barber Motorsports Park), al zeker van de eindoverwinning. Om P2 wordt nog gevochten door Bauke Bouma en Tim de Ruig. Menno Kuijvenhoven, Raymond Makkus, Roy Ton en Dave de Bruin kunnen allemaal nog 4e worden, dus de laatste race kan voor spektakel gaan zorgen.
Hierbij graag aandacht voor het volgende kampioenschap. dat wordt de BMW M4 en de inschrijving hiervoor is geopend. Er zijn nog enkele stoeltjes beschikbaar! Zie Discord of onze website voor verdere details.