Indy Cup R7: Laguna Seca
In tegenstelling tot de vorige race in Oostenrijk was het droog in Laguna Seca, zoals het daar bijna altijd is. Laguna Seca is mooi weergegeven in rFactor 2 en zeer intensief om te rijden; je hebt nauwelijks rust. Bocht 5 geeft geregeld onbalans bij het uitkomen. Bocht 6, die aan het begin van Rahal Straight ligt (dat vervolgens leidt naar de fameuze Corkscrew) is blind. En als je te vroeg instuurt, raak je geheid het broodje aan de binnenkant en eindig je een stuk verder in de muur. Stuur je te laat, dan zit je sowieso in het grint en zie dan ook maar eens bij de muur vandaan te blijven! De Corkscrew zelf is ook lastig; het rempunt en de verplaatsing van het gewicht tussen de linker en rechte bocht. Aan deze race deden 14 rijders mee, waaronder twee Spanjaarden en onze Belgische vriend.
De kwalificatie verliep zeer spannend; De eerste 8 rijders eindigden binnen een seconde. Pole position was uiteindelijk voor Menno Kuijvenhoven die in de practice zijn snelheid al had laten zien. P2 was voor Luc Servais, de leider in het kampioenschap en Dennis Berends kon starten vanaf P3.
Lastig om te schrijven over de race. Er waren zó veel ‘momentjes’… Diverse rijders reden schade en moesten (soms meermaals) de pits in. Veel anderen gelukkig niet. Dan is het wel belangrijk dat je zowel de rode (zachte) als de zwarte (harde) band gebruikt en dat ging niet bij iedereen goed, waardoor een extra pitstop gemaakt moest worden (ik zal geen namen noemen, maar hij staat bovenaan in het klassement). Alleen de top 4 is in dezelfde ronde gefinished; dat zegt wel iets, toch?
Uiteindelijk is de top 3 gefinished, zoals ze waren gestart. dat betekent dat Luc Servais zijn leidende positie in het kampioenschap (verraad ik nu toch zijn naam?) heeft verstevigd. Bauke Bouma, die op P4 eindigde staat stevig op P2 in datzelfde kampioenschap en Michel Gulpen (die deze race niet mee kon rijden) zakt weg vanaf de derde plaats. Die is overgenomen door Raymond Makkus met in zijn kielzog Tim de Ruig.
Er zijn nog 3 races te gaan; volgende week het prachtige Suzuka, waarna we in Japan blijven voor Okayama en als afsluiter gaan we weer terug naar de USA; Barber Motorsport Park.