Indy Cup PreR1: Barcelona

De Indycars hebben allemaal hetzelfde Dallara chassis met 2,2L V6 motoren van Honda of Chevrolet met ongeveer 550 tot 700 pk. Ondanks dat het nog vakantie was en het ‘slechts’ een testrace was, verschenen er toch 14 virtuele coureurs aan de start. Goed om te constateren dat de zelfgemaakte skins goed zichtbaar waren (uiteraard kan ook gebruik worden gemaakt van de standaard skins). Nieuw bij ERS (maar gebruikelijk in de Indy) is dat zowel de zachte rode, als de hardere zwarte band gebruikt moet worden tijdens de race.

Na de kwalificatie van 20 minuten bleek Marcel van der Linden de snelste met op 2 tiende daarachter Rolf Baas. Dennis Berends mocht vanaf P3 starten.

De start van de race verliep prima en iedereen kwam goed door de eerste bochten. Echter halverwege de eerste ronde raakten Sander Bouma, Luc Servais en Michel Gulpen elkaar, waardoor laatstgenoemde direct kon gaan douchen. De andere twee konden na reparatie hun weg vervolgen. Van der Linden reed gedurende de eerste laps gestaag weg bij Baas en Berends die samen in gevecht waren. Daarachter reed Raymond Makkus alleen (mede door het wegvallen van Servais, Gulpen en Bouma), op afstand gevolgd door Ramon Koops.

Na 8 laps begon het zowaar te regenen (live weather), waardoor de strategie van de mannen de prullenbak in kon. Door de diverse pitstops veranderde de stand nogal. Leider Baas verloor zijn bolide en lag uit de race waardoor Makkus de leiding over nam.

Kudo’s voor ERS rookie Peter Peters; hij moest logischerwijs nog wennen aan de auto en het racen op zich. Helaas moest hij zijn auto in de pits parkeren.

Ondertussen was het dus Makkus op 1. Koops op 13 sec daarachter op 2 en Tim de Ruig op 33 sec (van de leider) op 3. Nadat de Ruig tijdens een slippertje zijn voorvleugel langs de vangrail had gelegd, kwam Bert Philippi op P3 terecht. In deze volgorde werd deze natte ook gefinished.

Al met al een heel goede test. Dit gaat een heel spannend seizoen worden!