GTE Cup R7: Spa-Francorchamps

Spa staat altijd garant voor wisselende weersomstandigheden, zo ook nu weer! Doordat live weather is gekoppeld aan de server hadden we te maken met regen. In de vrije training regende het nog flink. We zagen richting de kwalificatie dat het droog begon te worden, maar dat kon je over de baan nog niet echt zeggen. Dave de Bruin, de leider in dit kampioenschap, kon er niet bij zijn.

De kwalificatie begon dus op een natte baan, waar sommige coureurs kozen voor de soft band gingen de meeste toch op de regenband naar buiten. Dit bleek later ook de betere band. Gaande de kwalificatie begon de baan al flink op te drogen, de droge lijn was al goed zichtbaar. Sommige coureurs zaten met hun hoofd al bij de race, worden het de slicks of toch nog de wets. Uiteindelijk ging Luc Servais met de pole er van door. Deze had hij ook echt nodig om nog kans te maken op het kampioenschap, Servais had nog een straf openstaan waarbij hij twee plekken moest inleveren op de grid.

In de sprintrace kozen Lagast en Riemenschneider nog voor de wets maar dit bleek niet de juiste band te zijn. In de eerste bocht ging het al gelijk mis voor Kuijvenhoven, Makkus en de Ruig.
Rolf Baas verremde zich en tikte Kuijvenhoven in de rondte waardoor Makkus en de Ruig geblokkeerd stonden, maar uiteindelijk kon iedereen zijn weg vervolgen. Servais had intussen de leiding weer overgenomen en gevolgd door Berends en Visser. Eau Rouge is altijd een bottleneck voor sommige coureurs. Helaas verloor Bouma zijn auto in deze befaamde bocht en kwam hard in aanraking met de bandenmuur. Uiteindelijk wist Servais de race te winnen voor Berends en Visser.

De top 8 uitslag van de sprintrace werd omgedraaid voor de hoofdrace, hierdoor stond de Ruig op pole voor Trayhorn en van Doren. Dit keer ging de start verder oké en het rijdersveld spoedde zich naar bocht één. Gaande de race kwam er wat onduidelijkheid over het bandenreglement. De wedstrijdleiding gaf aan dat bij minimaal 1% regen en een natte baan het bandenreglement niet meer geldt, maar het ERS reglement geeft aan dat het bandenreglement niet meer geldt als er daadwerkelijk regen valt. De wedstrijdleiding zat dus verkeerd. Gaande de race begonnen de meeste coureurs zich dit ook te realiseren waardoor de meeste coureurs, sommigen vrij laat in de race, toch nog de pits opzochten. Dit zorgde wel wat voor veranderingen in de stand van de race. Berends lag aan de leiding en zocht pas aan het einde de pits op waardoor hij wat plekken verloor. Kuijvenhoven had het de hele race al aan het rechte end en besloot gewoon halverwege te pitten waardoor hij machtig naar de overwinning reed voor Servais en de Ruig. De race commissie gaat nog onderzoeken of Servais wel of niet de pits heeft opgezocht.

We kunnen nu wel concluderen dat Servais weer aan de top staat van het kampioenschap met 159 punten, gevolgd door Trayhorn met 157 punten en de Bruin met 143 punten. Het zal dus spannend worden de laatste drie races, wie gaat er vandoor met het ERS GTE kampioenschap? Volgende week reizen we af naar het snelle Monza waar het ongetwijfeld ook weer spannend wordt.