GTE Cup R1: Road America

Vandaag 13 april 2022 was de start van het nieuwe kampioenschap bij ERS. Ditmaal de GTE, waarbij er keuze was uit de Chevrolet Corvette C7R en C8R, Aston Martin Vantage, BMW M8, Porsche 911 RSR en de Ferrari 488 GTE. Verder is het concept redelijk gelijk met vorige kampioenschappen, d.w.z. een sprintrace van 20 minuten en daarna een hoofdrace van 40 minuten waarin een pitstop verplicht is. Deze keer is de brandstof vrij (er kán worden getankt tijdens de pitstop) en MOETEN 2 van de 3 bandencompounds worden gebruikt.

Het eerste circuit bleek de GTE erg goed te passen; Road America. Erg gaaf om daar met deze auto’s in gevecht te zijn! Van de 24 inschrijvers waren er 22 aanwezig voor de kwalificatie van 20 minuten. Daarbij liet Rik van Aerle direct zijn snelheid zien door met een pole van 2:00.809 6 tienden sneller te zijn dan Dave de Bruin die een 2:01.407 liet noteren. Dat was nipt sneller dan de 2:01.436 van Dennis Berends die daarmee vanaf de derde plaats mocht vertrekken.

Start van de race was voor sommigen een uitdaging…. of anticlimax misschien. Zonder goede start tactiek vielen de motoren stil met soms spannende situaties tot gevolg. Helaas moesten daardoor in zowel de sprint- als de hoofdrace enkele auto’s even langs het schadebedrijf om e.e.a. te vervangen. Vanaf de start reed van Aerle redelijk snel weg van de rest en als ik het vanuit het middenveld goed zag, werd hij nauwelijks bedreigd. De Bruin had helaas 3 track limits aan zijn broek, zodat hij na een drive-through 5 plaatsen verloor. Dennis Berends kon daardoor een plaats opschuiven tot het einde van de race. P3 was voor Rookie Alex Trayhorn die zijn Aston Martin naar P3 reed.

Door de reversed top 8 was de eerste startplaats van de hoofdrace voor Albert van der Werff met naast hem Dave de Bruin en Jacco Visser op P3. Er werden verschillende strategieën geprobeerd dus werden alle bandencompounds ingezet als startband. Dave de Bruin kon zijn goede startplek vertalen naar een eerste plaats. Menno Kuijvenhoven moet duidelijk nog even wennen aan de GTE’s maar wist toch mooi als tweede te finishen. Voor Rik van Aerle had er mogelijk meer in gezeten, maar ook hij moest een drive-through nemen als gevolg van track limits. Alsnog was er een prima derde plaats voor hem.

Op het moment van schrijven was de stand nog niet doorgekomen, maar op Liveracers kun je het nazien. De tweede race van dit – nu al geslaagde – kampioenschap zal op 20 april worden verreden op Suzuka; nu al zin in!