Ferrari Cup R5: Laguna Seca

Laguna Seca, iets ten zuiden van San Francisco, werd geopend in 1974 en heeft een lengte van 3,6 kilometer. Het circuit kent een verval van zo’n 100 meter en vanaf de hogere punten kan men vrijwel de hele baan zien liggen. De beroemdste bocht is de Corkscrew.

Tot zover Wikipedia en dan het belangrijkere nieuws: ExclusiveRacingSeries.nl reed daar met de Ferrari 488 GTE de race van 40 minuten. 23 auto’s aan de start!!! Bijna gewoonlijk dat Marcel van der Linden in de kwalificatie de pole had gereden; Jacco Visser vertrok van P2 en Dave de Bruin stond op P3.

De start verliep voor bijna iedereen goed. In de eerste paar laps bleek Frans-Jan Romme de eerste uitvaller. Na 6 laps trof Roy Ton hetzelfde lot. Andere uitvallers waren Rolf Baas en Tim Wetzels.

Van der Linden controleerde vanaf het begin de race en hield Visser op enkele seconden. daarachter waren Dave de Bruin, Luc Servais en Raymond Makkus met elkaar in gevecht, hetgeen gunstig was voor de 2 voorop. Nadat Servais de P3 had overgenomen, reed hij het gat naar Visser flink kleiner. Na de pitstops was het gat weer iets groter tot Visser schade reed en zijn kansen verspeelde. Hetzelfde gold voor Servais, die in de pitstraat contact had met een soort van onzichtbare auto hetgeen extra tijd kostte. Raymond Makkus spinde daar garen bij door zodoende achter van der Linden op P2 te finishen. Tim de Ruig reed een zeer solide race en eindigde op P3.

Hoewel een pitstop niet verplicht is, is het voor vrijwel iedereen noodzakelijk om wat extra sap te halen, waarbij soms ook verse banden worden gemonteerd. Zo niet voor (alweer) van der Linden. Hij ging zo snel dat hij ook nog kans zag om brandstof te sparen om geen pitstop te hoeven maken. Leuke anekdote dat hij hiervoor zijn zoon tijdens de race liet opzoeken wat de reglementen zijn. Een topprestatie! (ook van Marcel :-)).

Het klassement wordt vanzelfsprekend aangevoerd van der Linden met 49 punten. Makkus is gestegen naar P2 (34 punten) en Jacco Visser bezet P3 met 29 punten. Maar ook daarachter is het reuzespannend.
Volgende week is het Duitse Hockenheim aan de beurt!