Ferrari Cup R4: Daytona

Het Ferrari-circus was afgelopen woensdag te gast in het “World Center of Racing” (zoals men daar zelf zegt), ofwel Daytona. Een deel op de snelle oval en daarnaast het meer bochtige inner-circuit. Wederom een geweldig aantal van 25 coureurs begon aan de virtuele kwalificatie van een half uur. Daarbij werd al snel duidelijk wie het volle potentieel uit de Ferrari wisten te halen; Rik van Aerle scoorde pole met een voorsprong van ruim 3 tienden op Marcel van der Linden (P2) en Dennis Berends (P3). Om een idee te geven, de nummer 4 (Dave de Bruin) zat op een volle seconde van Rik. Daarachter zaten veel rijders heel dicht bij elkaar.

De start van de race verliep wat chaotisch; enkele coureurs kwamen slecht van hun plek. Bocht 1 ging nog goed, maar daarna waren er enkele schermutselingen met voor sommigen een lange reparatietijd in de pits. Vooraan waren het Rik en Marcel die al direct een gaatje konden slaan. Wellicht werden ze daarbij geholpen door het gevecht daarachter tussen Dave de Bruin, Dennis Berends en Johan van Doren. Na enige tijd sloeg het noodlot toe voor Rik; bij het uitkomen van de chicane raakte zijn stuur defect (losse kabel gaf hij later aan) waardoor hij de muur in schoof. Dat betekende einde race voor hem. Enkele laps later schoof ook Marcel de muur in bij het insturen van dezelfde chicane. Hij kon nog door het gras naar de pits rijden, maar na de reparatie was zijn auto nog steeds niet goed te rijden, zodat hij aan het einde van de pitstraat uitstapte.

Dit alles was natuurlijk koren op de molen van Dennis Berends die inmiddels een gaatje had geslagen naar de nog altijd vechtende Dave de Bruin en Johan van Doren; Piet Smeitink zat daar kort achter. Helaas voor Dave ging hij op exact dezelfde plaats als van der Linden hard de muur in. Ook hij kon de pits bereiken en zelfs zijn weg vervolgen. Maar duidelijk dat het podium onbereikbaar was.

Uiteindelijk was het Dennis Berends die als eerste over de finish kwam, met een gat van 5 sec naar Johan van Doren. Piet Smeitink mocht op de laagste trede van het ereschavot plaatsnemen.

Wederom een mooie race! Komende week blijven we in de US of A en kunnen de verplichte 40 trainingslaps worden afgewerkt op het uitdagende Laguna Seca.