F3 Cup R7: Red Bull Ring

Na het krappe en enerverende Monaco van vorige week was het een verademing voor de rijders om weer even lekker de ruimte te hebben op de Red Bull Ring in Spielberg, Oostenrijk. Dit circuit van bijna 4,5 km is (net als Barcelona van een paar weken terug) bij iedereen zo bekend, dat er weinig oefening nodig is om tot snelle tijden te komen. Toch had iemand een uur voor de wedstrijd al ruim 150 laps getraind! Andere kilometervreters hadden 104, 96 en enkelen rond de 80 laps achter de kiezen. Dat bewijst maar weer eens hoeveel plezier men heeft bij ERS. Bij de ‘usual fast suspects’ heeft een ERS-Rookie zich inmiddels aardig ingenesteld. Wayne Tammer, al even lid maar sinds kort ook actief meerijdend, had tijdens de practice al een knappe tweede tijd achter Dave de Bruin gezet. Luc Servais, Menno Kuijvenhoven en Alex Louter was het achtervolgende stel.

Hoewel negentien rijders begonnen aan de kwalificatie, eindigden er 18. Koploper in het algemeen klassement Menno Kuijvenhoven had technische problemen en moest de server uit met een laatste startplaats tot gevolg. Pole Position was voor Dave de Bruin met een zeer snelle 1:23.9. Op 5 tienden was het Wayne Tammer op P2 en weer 4,5 tiende verder reed Luc Servais naar P3. Leuk detail is dat tussen P3 en P8 slechts een seconde zat. Kuijvenhoven was op tijd terug voor de race zodat er weer 19 rijders aan de start stonden.

Tammer had nét een iets mindere start; Rolf Baas daarachter had wel een goede, maar ‘vergat’ langs Tammer te sturen. Tammer ging in de rondte en kwam klem te zitten in de vangrail waardoor zijn goede startpositie in rook opging. Vooraan reed de top 3 gezamenlijk weg. Door het wegvallen van Tammer was P3 voor Alex Louter. Toch wel verrassend was Bert Philippi. Goed gekwalificeerd en nu op P4 rijdend. Vanaf P6 (Jos van der Sterren) was er een zwaar gevecht gaande tot aan P14 (Raymond Makkus). Maar de top 3 reed in voornoemde volgorde naar de finish. Kuijvenhoven wist nog van de laatste plaats naar P10 te rijden.

De hoofdrace werd met slechts 17 man gereden. Kuijvenhoven had kennelijk nog steeds problemen en René Denkers van de virtuele auto in de echte stappen om naar het werk te gaan. De omgekeerde top 8 gaf de eerste startplaats aan Derk Oost; Jos van der Sterren startte vanaf P2 en Rolf Baas vanaf P3. Bij de start kon van der Sterren direct P1 overnemen. In sector 3 kwam Baas in het grind waardoor ook hij wegviel uit de top. Vervolgens kon Roy Ton doorschuiven van P4 naar P2. Bij het uitrijden van de pitstraat bleef Dave de Bruin met zijn linker achterwiel hangen aan het laatste paaltje van de vangrail, waardoor hij haaks linksaf ging waar Luc Servais juist bocht 1 uit kwam. De Bruin leek hier weinig last van te ondervinden maar Servais ging de muur in met veel schade tot gevolg. Toen hij juist weer weg wilde rijden, kwam Tim de Ruig de bocht om en beiden kwamen onzacht met elkaar in aanraking. De Bruin kon opstomen van P8 naar (wederom) de koppositie. Rookie Jan Schoneveld wist van der Sterren nog te verschalken en finishte op P2. Andere rookie Wayne Tammer reed ook een puike race maar liep het podium net mis.

De stand in het algemeen klassement is veranderd en spannender geworden. Dave de Bruin heeft de koppositie overgenomen en heeft nu 4 punten voorsprong op Menno Kuijvenhoven (179 resp. 175 punten). Met 140 punten daarachter staat Luc Servais, welke weer 20 punten voorsprong heeft op de nummer vier. Volgende week verhuizen we naar Frankrijk, waar het de beurt is aan Magny Cours. Een circuit waar ERS nog weinig (of is het ‘geen’?) kilometers heeft gemaakt.