F3 Cup R2: Macau

Circuito da Guia, in goed Nederlands gewoon Macau, de tweede race in het kampioenschap van de ERS F3. Dit stratencircuit kenmerkt zich door een heel lang (bijna) recht stuk en daarnaast heel krappe bochten en delen waar inhalen eigenlijk niet mogelijk is. En een hoogteverschil van 30m. Sinds 1954 worden hier races gehouden voor zowel auto’s als motoren. Snelste racelap van maar liefst 2:06.317 is gereden in 2019 door de Est Jüri Vips; toevallig ook met een F3. Verschil is dat zijn topsnelheid 260 km/u was, waar wij onder de 250 blijven (met een tow iets daarboven). Vandaar dat onze snelste trainingstijd zo’n 7 tot 8 seconde trager was. Verder is dit een circuit waar moet worden geïnvesteerd in trainen; baankennis is essentiëel. Dat blijkt ook wel; Albert van der Werff heeft maar liefst 193 laps getraind. Raymond Makkus en Alex Louter 100. Maar de punten worden pas verdeeld als de dikke dame zingt. Dat besef je als je de vele Youtube filmpjes ziet, zoals de vreselijke crash van Sophia Flörsch. Of alle crashes waarbij veel auto’s betrokken zijn geweest.

Aan de start van de kwalificatie stonden 18 rijders. Er waren enkele afmeldingen door ziekte en een enkeling omdat hij vond dat hij te weinig had getraind en in de weg zou rijden. Vooraan waren toch weer de usual suspects te vinden; Menno Kuijvenhoven had zich tijdens de trainingen kennelijk ingehouden, maar hier reed hij een 2:12.846, genoeg voor de pole position. Dave de Bruin zat daar met een 2:13.035 vlak achter. Luc Servais reed met een 1:13.842 naar de derde startpositie. Opvallend was nog dat 3 rijders niet in staat waren om een complete ronde te rijden in dit kwartier.

Dan de races… Op een baan als deze, kun je er vrij zeker van zijn DAT er incidenten gaan gebeuren. Onze races waren geen uitzondering. Alex Louter, had kennelijk helaas technische problemen en zag geen kans om aan de start te verschijnen. In de eerste lap viel de eerste uitvaller reeds te betreuren en in de laps 2, 4, 5 en 7 viel nogmaals iemand uit. Maar Kuijvenhoven was oppermachtig en gaf zijn startpositie niet uit handen. Ook de Bruin behield zijn positie tot het einde. Servais had wat spannende momenten en behoorde tot de uitvallers; Roy Ton eindigde deze 20 minuten durende race op P3.

Aangezien Bert Philippi op P8 eindigde, betekende dat dat hij de hoofdrace vanaf pole mocht vertrekken met Tim de Ruig naast hem en Dennis Berends achter hem. Op een track als Macau wordt het natuurlijk vrij spannend als de snelsten moeten gaan inhalen. Raymond Makkus moet een Flörsch-moment hebben gehad toen hij bij hotel Lisboa van achteren werd aangereden en passagier werd van zijn eigen auto. Bij wat volgde, waren meerdere auto’s betrokken. Daarna volgden nog enkele incidenten. Uiteindelijk is aan een flink aantal auto’s gesleuteld in de pits. Ondertussen kon Philippi aardig stand houden vooraan. Tegen het geweld van Kuijvenhoven was echter niets bestand; ook deze race van 40 minuten schreef hij op zijn naam. Roy Ton, altijd snel, eindigde op P2 en Servais wist de schade van race 1 te beperken door hier op P3 te finishen. Deze race is voor 8 rijders voortijdig geëindigd.

Het algemeen klassement is na deze tweede race-avond flink gewijzigd. Menno Kuijvenhoven is met deze dubbele winst opgeklommen naar P1 met 67 punten, Luc Servais zakt hierdoor naar P2 met 54 punten. Roy Ton klimt naar de derde stek met 49 punten en heeft Dave de Bruin op zijn hielen zitten met 45 punten. Dan is er een gat van 10 punten naar 4 man die weer erg dicht op elkaar zitten.

Volgende race is weer van een heel ander kaliber: Circuit de Barcelona-Catalunya. Bij iedereen bekend en breed genoeg om veilig te kunnen inhalen. Tot dan!