DTM Cup R1: Spa Francorchamps
Het tweede ERS-kampioenschap van 2021 wordt gereden met de DTM. De drie bekende merken zijn allemaal vertegenwoordigd en onderling zeer competitief. Er is een mooie kalender samengesteld en de eerste race was op het prachtige Spa Francorchamps. De weersomstandigheden waren nog even spannend; er wordt live weather gebruikt en droog weer was niet zeker.
Er waren 19 virtuele coureurs naar het eveneens virtuele België gekomen. Naast standaard skins waren er de meest prachtige DIY-skins te zien.
De kwalificatie duurt, zoals bij ERS gebruikelijk, 30 minuten. Er mag op de baan niet op Esc worden gedrukt; dat mag alleen als je voor je pitbox staat. De snelste tijden worden aan het eind gereden, als de auto lichter wordt (brandstof is fixed bij aanvang). Pole was voor Raymond Makkus met een 2:09:954. P2 was voor ‘ERS-rookie’ Menno Kuijvenhoven met een 1:10:525 en P3 ging naar Luc Servais met een 2:10:612. Daarachter was het ontzettend spannend, qua tijdsverschillen.
Na 5 minuutjes warmup was de formation lap, gevolgd door een staande start. Het was nog altijd kurkdroog in de Ardennen. Op een enkel akkefietje na, kwam iedereen ongeschonden door de eerste bochten (naast elkaar door Eau Rouge is niet aan te raden). De top was gelijk hard in gevecht. Dave de Bruin had vanaf P4 een wereld start. Aan het eind van Kemmel Straight kon hij al P1 overnemen van Makkus. De top 7 kon goed bij elkaar blijven. Voor Dave en Raymond was het even stuivertje wisselen voor de koppositie. Na enkele laps werd DRS actief. Raymond kon iets afstand nemen, waarna Dave op de hielen werd gezeten door Luc. Daarachter waren Siete van Seijen, Menno en Jacco Visser met elkaar in gevecht. Dan een klein gaatje waarachter vrijwel alle overige rijders met elkaar in gevecht waren. Dat bleef zo tot aan de finish.
In de top viel Siete van Seijen er tussenuit, door een drive-through als gevolg van teveel cut-tracks. In de laatste paar laps gold helaas hetzelfde voor Dave vanaf P2, een dure fout, omdat zo zijn mooie positie verloren ging. Raymond Makkus had zodoende iets afstand, maar de race om P2 was letterlijk tot aan de finish zeer spannend. Luc had eerder een plek verloren aan Menno, maar hing vol op zijn bumper in de laatste laps. Jacco zat daar weer achter te jagen. Bij aanremmen van de Busstop-chicane in de laatste ronde deed Luc een uitremactie aan de buitenkant. Menno remde laat en stuurde net zo in als Max bij Hamilton in de eerste bocht van Imola, zodat Luc half buiten de track kwam. Bij de laatste bocht hadden zij (mede daardoor) een slechte exit, zodat Jacco er met het spreekwoordelijke been vandoor ging en P2 bemachtigde. Menno finishte als P3 en Luc greep naast het podium.
De puntenverdeling is aangepast bij het ingaan van dit seizoen. Tot en met P15 krijgt punten, zodat de wil om te vechten voor iedereen aanwezig blijft. Volgende week wordt er geracet op de Norisring; een echte DTM-track.